Barnedåb

”Gennem Kirken modtager vi i dåben troen og det nye liv i Kristus”

Et barn døbes, hvis forældrene eller i det mindste en af forældrene er parat til at opdrage barnet i den kristne tro. Barnet bør vokse op i et kristent fællesskab, som kan formidle troens miljø, og hvor troen kan vokse og udfolde sig.
Før Barnedåb bør man henvende sig til sognepræsten mindst tre uger før, for at aftale, dato og tidspunkt. Forud for dåben følger et forberedelsesforløb med nogle samtaler med en præst.

Følgende dokumenter bedes medbragt:

Informationsskema kan hentes på dette link (eller ved henvendelse til kirkens kontor).

Dåbsskema_2023

Barnets personattest (fås på det lokale folkekirkekontor) (kan også rekvireres på borger.dk).

Forældrenes dåbsattest

Hvis parret er gift: vielsesattest.

Andet:

Man vælger typisk to faddere/gud­forældre (en mand og en kvinde). Det gælder for disse, at de skal være mindst 16 år, være døbt og firmet.

English:

Before the baptism the parents have to contact your priest at least 3 weeks in advance to agree on all practical matters.
Before the child can be baptized the parents will have some conversations with the priest as spiritual preparation.

The following documents are required:

The “Personattest” of the child. The “Personattest” is an official document, which can be obtained in the local “Folkekirke” parish.
A copy of the baptism certificate of the parents.
Download and fill out the information on the “Baptism Information sheet:

Dåbsskema_2023

If the parents are married, we will also need a copy of the Certificate of Marriage.

Normally the child will have two sponsors (a man and a woman). Both must be a minimum of 16 years old, and be baptised and confirmed.